Lezen
Als je kunt lezen gaat er een wereld voor je open
Kinderen leren lezen in groep 3. Die ontwikkeling loopt vaak vanzelf met de begeleiding die er op school gegeven wordt. Maar soms gaat leren lezen meestal niet vanzelf. Er zijn kinderen die meer nodig hebben om goed te leren lezen. Kinderen waarbij het lezen achterblijft hebben vaak behoefte aan extra ondersteuning en begeleiding.
Deze ondersteuning kan ik u bieden. Voor deze extra ondersteuning maak ik gebruik van verschillende materialen van de methode die uw kind op school aangeboden krijgt. Daarnaast maak ik o.a. gebruik van de DMT-map van Luc Koning en Junior Einstein.
Wist je dat we 40 verschillende klanken gebruiken en het alfabet maar 26 letters heeft?
Spelling is voor veel kinderen lastig want waarom hoor je in het woord GELUKKIG, 3 x een u en moet je deze maar 1 x schrijven. En waarom schrijf je een /e/ en een /i/. Waarom schijven we een ij-klank en de ou-klank niet gewoon als een /ij/ en /ou/ maar ook als een /ei/ en /au/? Dan heb ik het nog niet eens over de d’s, t’s en de dt’s. Ook hier zien veel kinderen tegen op. Wanneer gebruik je nu ’T X-KOFSCHIP en wanneer niet.
Ik kan uw kind hier goed mee helpen. Ik werk in eerste instantie met de methode die uw kind op school aangeboden krijgt. Wanneer ik zie dat uw kind hiermee geen vooruitgang boekt, ga ik over op een andere methode. Hiervoor maak ik gebruik van o.a. Zuid Vallei spelling, Taal in blokjes en PI-spello.