Als je kind lees- en/of spellingproblemen heeft, kan dat grote gevolgen hebben. Je kind gaat met minder plezier naar school, haalt slechte cijfers en is gefrustreerd. De spanning loopt steeds meer op. Je weet dat je thuis veel moet oefenen, maar het lezen wordt steeds meer een strijd. En al dat oefenen met spelling levert veel te weinig op.
Je maakt je zorgen en wil je kind graag helpen. Misschien is er meer aan de hand en heeft je kind deskundige hulp nodig?
Is het dyslexie?
Het is vaak niet meteen duidelijk of er sprake is van dyslexie. Je hebt misschien al wel eens aan de mogelijkheid gedacht. Bijvoorbeeld omdat het ‘in de familie zit’ of omdat het verschil tussen lezen en rekenen van je kind zo groot is. Soms geeft de school ook aan dat zij rekening houden met dyslexie. Soms ziet school die aanwijzingen juist niet en dat maakt dat je weer gaat twijfelen. Hoe dan ook, je zou graag hulp willen voor je kind. Maar je wil ook duidelijkheid over die mogelijke dyslexie. Al is het maar voor later.
Vergoede hulp
Als de problemen van je kind ‘ernstig genoeg’ zijn, komt je kind in aanmerking voor vergoede hulp. Dan kun je, na doorverwijzing van school, terecht bij een behandelinstituut in jouw gemeente. De school van je kind kan je daarmee prima verder helpen.
Niet vergoede hulp
Maar wat nou als jouw kind ‘te goed’ scoort? Wat doe je als de lees- en spellingproblemen van jouw kind niet ernstig genoeg zijn? Of als er nog niet voldoende duidelijkheid is over de ernst en hardnekkigheid van de lees- en spellingproblemen? Dan kun je bij Juf Margot terecht.
Deskundigheid en ervaring
Ik ben dyslexiespecialist en heb ruim 10 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met lees- en spellingproblemen. Ik weet wat werkt en wat niet werkt. Ik richt mij altijd op tekstlezen en het lezen van boeken en oefen ik niet het woordlezen. Dat is namelijk niet effectief.
Voor het leren van de spelling heb ik als uitgangspunt dat ik werk met regelgebonden spelling. En dan herhalen we niet de regeltjes die je kind al jaren niet kan onthouden, maar doen we het echt anders. Zodat het wél werkt. Ik werk altijd met een plan op maat: ik gebruik de materialen en methodieken die bij jouw kind passen en volg nooit een vast programma. Zo is de hulp afgestemd op wat jouw kind nodig heeft.
Veiligheid en vertrouwen
De relatie met je kind is voor mij heel belangrijk. Je kunt alleen leren als je je veilig voelt. De leerlingen komen altijd met veel plezier naar de praktijk en ervaren dat ik ze écht kan helpen. Ze krijgen succeservaringen en zo groeit hun zelfvertrouwen. Ze krijgen altijd ruimte om hun verhaal te doen en plezier te maken. Ik werk op een ontspannen manier en gebruik veel spelletjes en aantrekkelijke materialen.
Ook bied ik veel visuele steun, er wordt wat afgetekend in de praktijk. De werkruimte is huiselijk en prettig ingericht.
Begeleiding
Ik geef al 10 jaar particuliere lees- en spellingbegeleiding. Aan kinderen mét en kinderen zonder dyslexie. Zo begeleid ik kinderen die wél dyslexie hebben, maar niet in aanmerking komen voor vergoeding. Zij scoren ‘te goed’, bijvoorbeeld omdat ze hoogbegaafd zijn. Maar ik begeleid ook kinderen waarvan de ouders (en zijzelf) zien dat zij echt hulp nodig hebben. Ongeacht een eventuele diagnose.
Screening
Is die dyslexiediagnose dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, het kan voor een kind enorm belangrijk zijn om te weten waarom het lezen en spellen zo lastig gaat. Daarom kijk ik bij ieder kind dat aangemeld wordt altijd naar eventuele signalen van dyslexie. Ik ben erop getraind om signalen van mogelijke dyslexie op tijd te herkennen.
Doorverwijzing
Na een periode begeleiding in de praktijk, komt het voor dat ik moet doorverwijzen voor dyslexieonderzoek. Omdat ik dan de aanwijzingen voor dyslexie voldoende in kaart heb kunnen brengen. En omdat ik, na zo’n periode begeleiding, de hardnekkigheid van de problemen heb kunnen aantonen. Dit is noodzakelijk voor het aanvragen van een dyslexieverklaring.
Lezen
Thema: Illdy. Juf Margot Praktijk voor Remedial Teaching